Info

Deze expositie is een podium voor de stad, haar bewoners en de fotografen. Want deze stad is meer dan de moderne metropool die na het bombardement in 1940 uit de bouwput verrees. En ook zoveel meer dan de skyline, de Erasmusbrug, de Koopgoot, of de supporters van Feyenoord. We moeten dat alleen wel laten zien. In alle schoonheid en kracht die deze stad heeft.

We moeten dat niet alleen laten zien in de media en de musea, maar juist buiten, in de stad. Want Rotterdammers zijn meer onderweg dan dat ze naar een museum gaan. Laat de Rotterdammer zien hoe zijn stad er uit ziet, wat de stad kan, doet en bereikt. Laat Zuid zien hoe Noord slaapt, laat Hillegersberg zien hoe het er uit ziet tussen 04.00 en 06.00 uur in Charlois. En laat zien dat er eigenlijk niet zo veel verschil is in dromen, ambities en mogelijkheden.

CURATOREN 2018

Sanne Donders, maakt dit jaar samen met Nicole Robbers haar keuze uit de portfolio’s van de Rotterdamse fotografen. Sanne rijdt al 10 jaar voor het AD Rotterdams Dagblad dagelijks kris kras door Rotterdam om foto’s te maken bij het regionale nieuws. Daarnaast werkt ze aan een eigen serie waarin ze Rotterdammers gedurende 1 hele dag volgt. Deze serie ‘Sanne Schiet’, wordt gepubliceerd in het AD/RD. Daarnaast werkt ze voor oa. De Doelen en Rabobank Kunstcollectie.

Voor haar eigen werk ligt de focus op persoonlijke verhalen. Dit jaar is ze begonnen aan een serie in samenwerking met Stichting Nieuw Thuis Rotterdam waarin ze Syrische nieuwe Rotterdammers volgt die hun weg vinden in de stad. Sanne Donders won in 2015 de Zilveren Camera (Kunst en cultuur) met de serie Eveline. In 2017 won Sanne De Kracht van Rotterdam.

In haar eigen werk wil Sanne een beeld krijgen van o.a. de stad door de ogen van de personen die ze volgt: “Ik vind het heel interessant dat de beleving bij dezelfde wijk, voor iedereen zo verschillend kan zijn. Al die verschillende beelden die mensen hebben, wil ik laten zien in mijn werk. Ik hou van fotografie waar je durf in terug ziet en eigenheid. In de portfolio’s wil ik daarom ook zoveel mogelijk eigen werk zien.”

Nicole Robbers was verantwoordelijk voor de selectie van de editie van 2014, 2016 en 2017. Haar grote netwerk en toegang tot de media en fotofestivals betekent voor veel fotografen een goede carrièresprong. Nicole Robbers is als beeldredacteur naast haar werk voor NRC, NRCnext, 360 Magazine ook één van de redacteuren voor het magazine Hollandse Beelden.

Een mooie combinatie van curatoren die weer een nieuwe dimensie van de stad zal laten zien!

JURY 2018

Onafhankelijk curator Iris Sikking is ook dit jaar de voorzitter van de jury. Iris Sikking stelde de afgelopen jaren tentoonstellingen, boeken en installaties samen in binnen- en buitenland zoals de cultuur-historische tentoonstelling BABY: Picturing the Ideal Human 1840s-Now en de groepstentoonstelling ANGRY: Young and Radical. Recent werkte ze samen met Yann Mingard aan Deposit, met Anaïs López aan In my Dreams I want to become a Tourist en met Robert Knoth en Antoinette de Jong aan Poppy, Trails of Afghan Heroin. In 2016 maakte ze voor de Krakow Photomonth (Polen) A New Display: Visual Storytelling at a Crossroads met onder meer werk van Dirk-Jan Visser (De Kracht van Rotterdam 2013) en Annette Behrens (De Kracht van Rotterdam 2014). Ze doet regelmatig portfolio reviews en is docent Film en Fotografie aan de AKV | St.Joost te Breda.
Als geboren Amsterdammer ben ik soms jaloers op de stad Rotterdam. De snelheid en de rauwheid van Rotterdam maakt het tot een wendbare stad die mogelijkheden biedt voor nieuwe en verrassende zaken. Ik hoop dat de fotografen er in slagen om de vinger te leggen op spannende ontwikkelingen en deze door de ogen van de bewoners aan ons te tonen.

De jury bestaat naast Nicole Robbers, Sanne Donders en Iris Sikking uit Olav Rulander van Inholland, Wilco Willemsen beeldredacteur AD Nieuwsmedia en de winnaar van de Inhollandpublieksprijs #DKVR17, Marwan Magroun.