24-05-16

Impactonderzoek 2012-2015

Onderzoek door aemuse - research & consultancy

In de afgelopen maanden heeft aemuse – research & consultancy onderzoek gedaan naar de impact van De Kracht van Rotterdam. Wat is het effect van de foto’s op mensen in de stad? En wat doet een deelname aan de fotowedstrijd voor een jonge fotograaf? Dat vroegen de onderzoekers van aemuse op verschillende locaties van de stadsexpositie aan mensen op straat en aan de deelnemende fotografen.

Wat duidelijk is geworden is dat de missie van De Kracht van Rotterdam, het nuanceren van het beeld van de stad, urgent is. De overgrote meerderheid van de ondervraagden geeft aan dat het beeld van Rotterdam voor hen bestaat uit gebouwen, nieuwbouw, de skyline of een van de iconische gebouwen of bruggen. 71% van de mensen die meewerkten aan het onderzoek geeft aan dat zij een foto van De Kracht van Rotterdam niet herkennen als Rotterdams. De redenen daarvoor? ‘Rotterdam is alleen maar bebouwing,’ ‘Beverwaard is voor mij geen Rotterdam’ of: ‘Het is te groen. Wij zijn niet groen.’

De Kracht van Rotterdam brengt heel bewust elk deel van Rotterdam in beeld. Dit wordt elk jaar gedaan door 12 fotografen uit Rotterdam. Mensen die met een geoefend oog verder kijken dan de clichés. Na 4 edities heeft De Kracht van Rotterdam zich ontwikkeld als community en zogenaamd keurmerk voor fotografen in de stad. ‘Je hoort echt bij een selectie’ vertelt één van de fotografen. 74% van de fotografen geeft aan dat zij hun professionele netwerk hebben kunnen vergroten na deelname. Verder is de fotowedstrijd voor de fotografen een mooie kans om hun portfolio te versterken en het eigen signatuur (door) te ontwikkelen.

En wat is nu het effect van de foto’s in de stadsexpositie op het beeld van de stad? Mensen op straat gaven aan dat deze een menselijk (69%), mooi (60%) en verrassend (51%) beeld geven van Rotterdam. Of zoals Selda op het Schouwburgplein het zo mooi zei: ‘Het laat wel zien dat Rotterdam meer is dan die paar bruggen en schepen. Het is veelzijdig en dat laat deze foto wel zien.’

Lisa Wolters van aemuse geeft in een kort interview nog een toelichting. Als je meer wilt weten over de resultaten van het onderzoek wilt weten kan je ons mailen.